کوتاه درباره مدیوم ویدئو پرفورمنس
امیر راد
واژه ویدئو پرفورمنس از ترکیب دو واژه ویدئوآرت و پرفورمنسآرت برآمده است. ویدئو پرفورمنس یک مدیوم میان رسانهای است که همچون سایر مدیومهای میان رسانهای مرزهای تعاریف و ویژگیهای مدیومهای مبدا را گسترش داده و ویژگیهای یکی را در دیگری و بالعکس بازتعریف میکند. به این ترتیب در یک برداشت اولیه می توان گفت که ویدئو پرفورمنس، ویدئو آرتی است که در آن یک اجرا رخ میدهد. اما با توجه به تعریف میان رسانه باید توجه داشت که برخی از ویژگیهای هر دو مدیوم دگرگون میشوند؛ از جمله اینکه در ویدئو پرفورمنس برخلاف پرفورمنسآرت، اجرا زنده نیست و از سویی مکان به عنوان یکی از عناصر اصلی اهمیت خود را از دست میدهد در کلام دیگر ویدئو پرفورمنس یک مدیوم مکان محور (site-specific) نیست. عنصر دیگری که در پرفورمنسآرت به مخاطبان حاضر امکان درک پروسه خلق اثر را می دهد، زمان واقعی است اما به اثری (ویدئویی دربرگیرنده یک اجرا)، ویدئو پرفورمنس گفته میشود که امکان برقراری دیالوگ با مخاطب غیرحاضر را در زمانی از پیش تعیینشده فراهم نماید. از سویی اگر در برخی از گونههای ویدئو آرت ویژگیهای بصری اولویت خلق اثر هستند در ویدئو پرفورمنس این اجرا است که در اولویت قرار میگیرد و ویژگیهای بصری در خدمت شکل گیری اجرا کارکرد پیدا میکنند.
لطفا توجه فرمایید:
۱- آثار ویدئویی باید حداکثر ۱۵ دقیقه باشند.
۲- فرمت ویدئو پرفورمنس باید یکی از این فرمتهای زیر باشد:
mp4. و mpeg.
۳- کیفیت ویدئوی ارسالی باید (۱۹۲۰×۱۰۸۰) HD باشد.
۴- ویدئوی خود را در این لینک آپلود کنید، لطفا توجه کنید:
الف: فایل ویدئو نباید بزرگتر از ۲ گیگابایت (دو) باشد.
ب: نام فایل ارسالی باید ابتدا شامل نام هنرمند و سپس نام اثر باشد برای مثال:
mp4.(نام اثر)-(نام هنرمند)
reza-ahmadi-shine.mp4
ج: در بخش (Your email) ایمیل ذکر شده در این فرم را قرار دهید.
د: در بخش (Message) نام خود و یا گروه را ذکر کنید.
۵- بخش ویدئو پرفورمنس یکی از بخشهای بینالمللی جشنواره است بنابراین بخشهایی از فرم زیر را باید به زبان انگلیسی پر نمایید لطفا پیشتر نمونه پرسشها را مطالعه فرمایید.
زمان:
۱۶ فروردینماه ۱۳۹۶ تا ۱۵ اردیبهشتماه ۱۳۹۶
داوران بخش ویدئو پرفورمنس:
الیاس امینیان، انریکو توماسلی، امیر راد، مهدی صدر، علی فیروزجنگ
زمان شرکت در اولین جشنواره رادیکال پرفورمنس به پایان رسیده است.