منبع: هنرآنلاین
سرویس تجسمی هنرآنلاین : امیر راد دبیر اولین دوره فستیوال بین المللی «رادیکال پرفورمنس» به هنرآنلاین گفت : ما از دو سال قبل و بعد از چهارمین دوره فستیوال «سی پرفورمنس ، سی هنرمند ، سی روز» به دنبال برگزاری این فستیوال بودیم و از دوره پنجم و در نهایت در دوره ششم سعی کردیم بخشی از آن را در متن این فستیوالها بگنجانیم.
او ادامه داد: به دلیل وجود دیدگاهها و زمینههای مختلف در حوزه پرفورمنس و هم چنین به علت عدم وجود شناختی جامع و تئوریک در این حوزه، همواره سوء برداشتهایی در باره « پرفورمنس» وجود داشته است و ما سعی کردیم به واسطه این فستیوال بتوانیم به نوعی تمرکزی عملی و تئوریک در حوزه گسترده این مدیا ایجاد کنیم.
دبیر فستیوال «رادیکال پرفورمنس» گفت: ایجاد این تمرکز موجب انتقال درست مفاهیم خواهد شد و این فستیوال با توجه به زمینه هایی مشترکی که ایجاد می کند می تواند فضای مناسبی برای انتقال تجربیات باشد.
راد اظهار داشت: این پراکندگی به واقع مسئله ای است که در فضای بین المللی هم وجود دارد و به نوعی موجب آن شده تا توافقی جامع بر سر مفاهیم در سطح جهانی هم وجود نداشته باشد بنابراین برگزاری این فستیوال به صورت بین المللی میتواند حرکتی در تجمیع و هماهنگی نگرههای گوناگون در این حوزه باشد. از سویی این فستیوال می تواند نگاهی جهانی را به ما منتقل کند و از سوی دیگر می تواند فضا و بستر مناسبی برای معرفی وضعیت پرفورمنس در ایران به جامعه جهانی باشد.
او افزود: نکته دیگرنبود مرجعی جهت کشف و شناخت هنرمندان این حوزه بود که این امر در طی برگزاری «فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» بر ما آشکار شد. این فستیوال می تواند با توجه به رشد و گسترش حوزه های اجرایی، ما را در یافتن هنرمندان -با توجه به اهمیت مسئله مرکز زدایی در نگاه ما- کمک کند تا بتوانیم هنرمندانی را از سراسر کشور و یا خارج از ایران همراه خود داشته باشیم.
کیوریتور «فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» گفت: پرفورمنس یک مفهوم عام است و در واقع نمایش هر فعلی برای مخاطب می تواند در دایره این مفهوم قرار بگیرد البته این مفهوم برآمده از نظریه اجرای شکنر است اما پیشتر و در جلسه مشترکی با حضور آقای شکنر این مسئله را بیان کردهام که مفهومی چنین عام کمکی جهت آموزش، مطالعه و تجربیات عملی نمی کند و ما برای رسیدن به نتایج مطلوب در این حوزه گسترده ناگزیر به دسته بندی و صورتبندیهای مفاهیم تئوریک و در نهایت عملی هستیم.
راد گفت: ما در بخش پرفورمنس آرت این فستیوال رویکردهای گذشته خود را در «فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» دنبال می کنیم اما بخشی تحت عنوان “آلترناتیو پرفورمنس” در نظر گرفتهایم که بر اجراهایی که ویژگی میان رسانهای دارند تاکید دارد.
او گفت: البته این واژه -که در سطح بین اللملی دربرگیرنده حوزه مورد نظر ما است- را پیشتر در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی با عناوین «دیگرگونه های اجرا» و «تجربه های اجرا» به کار گرفتهایم.
دبیر فستیوال رادیکال پرفورمنس گفت: در این فستیوال دو بخش«ویدئو پرفورمنس» و «سایبر پرفورمنس» هم وجود دارد. من در جریان ششمین «فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» قصد داشتم یک روز را با پخش ویدئو پرفورمنس به بحث درباره این پدیده بپردازم و در واقع همان جا اولین فستیوال رادیکال پرفورمنس را معرفی کنم که به دلیل فوت آقای هاشمی رفسنجانی، این امر با تاخیر رخ داد.
راد اظهار داشت: ویدئو پرفورمنس در ایران چندان شناخته شده نیست و دستکم در عرصههای رسمی تا به امروز ظهور و بروزی نداشته است گواینکه در آثار تعدادی از هنرمندانی که آثارشان را زیر عنوان ویدئوآرت ارائه می کردند به نوعی وجوهی ناخودآگاه از حرکت به سوی این مدیوم را دیده بودم که پیشتر و برای همان معرفی اولیه از این دوستان دعوت به عمل آوردم. به هر رو معرفی این بخش به فضای عمومی هنر ایران برای نخستین بار صورت میگیرد که امیدوارم با توجه به امکانات این مدیوم شاهد گسترش و پویایی آن در میان هنرمندان باشیم.
او گفت: ویدئو پرفورمنس یکی از مدیومهای میان رسانه ای است که با توجه به امکانات بیانی آن جای خالی آن احساس میشد بنابراین فکر کردم می توانیم به این واسطه این فستیوال کار تئوریک و همزمان عملی در این حوزه را آغاز کنیم و خوشبختانه پیشتر زمینه فعالیت بینالمللی در این زمینه هم فراهم شده بود.
راد گفت: در این بخش یکی از داوران، آقای انریکو توماسلی مدیر و کیوریتور فستیوال «مگمارت» است که حضور و تجربه ایشان میتواند بسیار مفید باشد.
او اظهار داشت: همچنین بخش «سایبرفورمنس» هم در این فستیوال در نظر گرفته شده است که برای نخستین بار به فضای عمومی هنر ایران معرفی میشود. این مدیوم دربرگیرنده حوزه وسیعی از اجراها با استفاده از اپلیکیشنها، اینترنت، فضاهای مجازی و از این دست است که در بستر زمان واقعی اتفاق میافتد البته مانند هر مدیوم معاصر دیگری تعریف جامع و وحدت نظر بر ویژگیهای این مدیوم وجود ندارد و آنلاین پرفورمنس، نتورک پرفورمنس و … واژگان دیگری هستند که گاه به جای این واژه استفاده میشود اما «سایبرفورمنس» گستردگی مفهومی و پذیرش عامتری دارد. در این بخش هم یک داور بین المللی، خانم ساندرا بازیچ فستیوال را همراهی خواهد کرد که ایشان پایه گذار اولین فستیوال بین المللی پرفورمنسآرت آنلاین هستند.
راد گفت: استقبال از این فستیوال تا اینجا بسیار گسترده بوده و ما را شگفت زده کرده است. از فردا فراخوان بخش بین الملل نیز اعلام خواهد شد که البته دلیل تاخیر در اعلام بخش بین الملل هماهنگی با داوران بین المللی بوده است. به این ترتیب فراخوان بخش داخلی و خارجی جهت هماهنگی تا ۱۵ اردیبهشتماه ادامه خواهد داشت.
او درباره زمان و مکان برگزاری فستیوال گفت: زمان برگزاری این فستیوال تقریبا مشخص شده است اما اعلام نهایی و دقیق آن بستگی به تعداد کارهای منتخب دارد اما مکان برگزاری این فستیوال در یک جا متمرکز نیست و ما مراوداتی را با برخی گالریها انجام دادهایم که در مکان های متنوعی این فستیوال برگزار شود.
راد تاکید کرد: این امکان فراهم شدهاست تا افراد بتوانند در بخش های مختلف با یک اثرحضور پیدا کنند. از طرفی شکل ثبت نام از طریق اپلیکیشن آنلاین، حذف نام هنرمند از فرم ثبتنام و داوری بر اساس شناسه یگانه از مواردی است که برخی از مشکلات اجرایی و مسائل معمول بر سر داوری آثار را بلامحل خواهد کرد. او گفت: یک از مهمترین نکات در شکل داوری آثار اهمیت مسئله آموزش است که در فرآیند داوری در نظر گرفته شده است، به این ترتیب بعد از داوری اولیه طرحها، هنرمندان جهت ارائه حضوری دعوت خواهند شد و در این جلسه مشاورههایی جهت ارائه اثر خود دریافت خواهند کرد که در صورت پذیرش در این مرحله، این مشاوره ها میتواند تا روز اجرا ادامه یابد.
راد تصریح کرد: این وجه آموزشی حتی در فراخوان و طراحی سوالات هم گنجانده شده است، در واقع این پرسشنامه ای است که پیشتر طراحی شده و بر اساس تجربیات در جشنوارههای دیگر کامل شده است. سوالاتی که طراحی شده به نوعی پرسشهایی است که هر هنرمندی برای خلق اثر هنری خود باید از خود بپرسد و خوب این خود اتفاق خوشایندی است که در کنار این فستیوال رخ می دهد.